Zasada proporcjonalności ciągle żywa w akcyzie...

21 marzec 2025
Kiedy niektórzy myślą o zapisaniu w swojej konstytucji zasady neutralności klimatycznej... https://www.faz.net/aktuell/wirtschaft/klimaneutralitaet-bis-2045-ins-grundgesetz-was-das-bedeutet-110361987.html 

My ciągle w Naszej dysponujemy art. 31 ust. 3 i wynikającą z przepisu zasadą proporcjonalności...

Zasadą proporcjonalności, która również dominuje w prawie unijnym i wywiera zasadniczy wpływ na wykładnię przepisów akcyzowych...

Świeżym dowodem takiego stanu rzeczy jest wyrok Trybunału w sprawie C-127/23 z dnia 13 marca 2025 r...

https://curia.europa.eu/juris/document/document.jsf;jsessionid=700FD7D8C9CA6D24133D6AB1D5D46028?text=&docid=296549&pageIndex=0&doclang=PL&mode=lst&dir=&occ=first&part=1&cid=13932730 

W sprawie tej chodziło o taką sytuację, w której do korzystającego z preferencji paliwa żeglugowego dodano trochę za mało znacznika...

Doszło do sporu, a w jego trakcie zadania pytania do Trybunału:

Czy przepisy dyrektywy [2003/96] należy interpretować w ten sposób, że przewidziane w tym przepisie zwolnienie z podatku ma zastosowanie do produktów energetycznych, co do których wiadomo, że są wykorzystywane do napędu statków podczas żeglugi na śródlądowych drogach wodnych Unii, nawet wówczas, gdy tego rodzaju produkty energetyczne w trakcie takiego wykorzystywania nie zawierają minimalnej wymaganej ilości znacznika »Solvent Yellow 124«, jeżeli organy podatkowe nie posiadają co najmniej jednego dowodu wskazującego na to, że właściciel lub operator statku lub jego przedstawiciel na pokładzie statku jest uwikłany w przestępstwo dotyczące akcyzy, nadużycie lub uchylanie się od podatku akcyzowego w odniesieniu do przechowywanego oleju napędowego?

No i Trybunał orzekł...

Artykuł 15 ust. 1 lit. f) dyrektywy 2003/96/WE , odczytywany w związku z art. 1 dyrektywy Rady 95/60/WE w sprawie banderolowania olejów napędowych i nafty należy interpretować w ten sposób, że stoi on na przeszkodzie uregulowaniom krajowym, na mocy których możliwości skorzystania ze zwolnienia z podatku akcyzowego w odniesieniu do oleju napędowego dostarczonego w celu wykorzystania jako paliwo do żeglugi w celach handlowych na śródlądowych drogach wodnych Unii Europejskiej odmawia się ze względu na to, że owego oleju napędowego nie oznakowano do celów podatkowych w sposób zgodny z wymogami prawa Unii, w sytuacji gdy, po pierwsze, ustalono, że wspomniany olej napędowy jest wykorzystywany w takim celu, a po drugie, nie ma żadnych przesłanek mogących wzbudzić podejrzenia co do tego, że doszło do oszustwa podatkowego, nadużycia lub uniknięcia opodatkowania...

Takie wyroki warto wziąć sobie do serca, w szczególności, kiedy jest się miłośnikiem wykładni językowej w prawie podatkowym i zapomina się o akcyzowych źródłach tychże regulacji...
Kancelaria Doradcy Podatkowego Jacek Arciszewski
ul. Serocka 9/3
04-333 Warszawa
biuro@akcyzadoradca.pl
887759138
Cookies
Projekt i wykonanie BerMar multimedia

Używamy plików cookie, aby poprawić komfort korzystania z naszej witryny.