W dniu 1 marca br. na stronach internetowych Biuletynu Informacji Publicznej Rady Ministrów zamieszono projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów oraz niektórych innych ustaw, a faktycznie założenia do tego projektu ustawy (numer projektu UA39).
Stosownie do informacji zawartej w projekcie, Rada Ministrów ma przyjąć projekt ustawy w II kwartale 2018 r.
Kluczową zmianą wprowadzaną nowelą pakietu przewozowego, tzw. lejtmotywem, jest określenie na nowo zasad obrotu olejem opałowy oraz olejem napędowym służącym do celów grzewczych.
Stosownie do dokumentu rządowego celem zmian wprowadzanych w ustawie o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów jest rozszerzenie systemu SENT o przewóz olejów opałowych bez względu na ich objętość w przesyłce.
Nie jest to regułą, tym bardziej zatem należy pochwalić, że planowane działania Ministerstwa Finansów mogą skutkować tym, że zniesienie limitów w przesyłce olejów opałowych, które już teraz są objęte systemem SENT (powyżej 500 litrów/500 kg brutto) i wykorzystanie tego systemu do wystawiania oświadczeń, spowoduje nie tylko likwidację obowiązku wystawiania papierowych oświadczeń, o których mowa w ustawie o podatku akcyzowym, ale również pozwoli na redukcję obowiązku wystawiania odrębnego zgłoszenia SENT na obrót olejami opałowymi. Bo, wystawianie oświadczeń o przeznaczeniu olejów opałowych w ramach systemu SENT, zakładam, ma służyć jednocześnie obu tym celom, tj. dokumentowaniu przeznaczenia, ale również pozwalającemu Krajowej Administracji Skarbowej na monitorowanie przemieszczeń takich wyrobów.
A zatem oświadczenia wystawiane przy sprzedaży oleju opałowego, a następnie opracowywane przez handlujących olejami zestawienia oświadczeń, zostaną zastąpione oświadczeniami przygotowywanymi z wykorzystaniem systemu SENT. Założenia są zbyt lakoniczne, żeby udzielić odpowiedzi, czy znikną miesięczne zestawienia oświadczeń, ale przyjęcie nowych rozwiązań, gdy KAS będzie mieć pełną wiedzę o obrocie olejami opałowymi powinno skutkować taką likwidacją zestawień.
Ale nie tylko "technologia" dokumentowania obrotu olejami do celów opałowych ulegnie zmianie.
Założenia do projektu ustawy przewidują również kolejne zmiany w ustawie o podatku akcyzowym.
Po pierwsze zostaną wprowadzone dwie, nowe definicje podmiotów zaangażowanych w obrót wyrobami akcyzowymi (tutaj olejem opałowym), tj. pośredniczącego podmiotu opałowego oraz zużywającego podmiotu opałowego.
Podmioty pośredniczące w obrocie olejami opałowymi oraz te oleje zużywające zostaną poddane obowiązkowi wcześniejszej rejestracji (organ podatkowy właściwy w sprawie nie jest jeszcze znany).
Nie jest to obowiązkiem dla podmiotów obracających olejami opałowymi, ale ww. rejestracja u właściwego organu podatkowego będzie skutkować tym, że aparat skarbowy opracuje kolejne dwa rejestry podmiotów, tj. rejestr pośredniczących podmiotów olejowych oraz rejestr zużywających podmiotów olejowych.
Link do projektu ustawy mogą odnaleźć Państwo tutaj:
W przypadku pytań służę pomocą.