Europa ma dylemat, opodatkować samochody elektryczne, czy też je może subsydiować...
Brak wsparcia, przykładem grudniowa, nagła, decyzja rządu niemieckiego o zakończeniu programu pomocowego, to automatycznie niższa sprzedaż elektryków...
Z drugiej strony mniejsza sprzedaż elektryków to wydłużenie procesu dekarbonizacji, choć wiemy, że ślad węglowy wcale nie taki mały przy komentowanym napędzie w samochodach...
Z trzeciej strony subwencje wcale nie muszą trafiać do firm europejskich, no i Europa się głowi, co zrobić...
Więcej znajdą Państwo w załączonym artykule, do którego link przesyłam tutaj: https://www.euractiv.com/section/transport/news/europe-doesnt-know-whether-to-tax-or-subsidise-electric-cars/https://www.euractiv.com/section/transport/news/europe-doesnt-know-whether-to-tax-or-subsidise-electric-cars/ ...
A co na naszym krajowym podwórku w temacie opodatkowania aut?
Co wiemy o planowanych zmianach w opodatkowaniu samochodów?
Póki co najwięcej możemy wyczytać z odpowiedzi na interpelacje poselskie...
Przykładowo z odpowiedzi na interpelację z dnia 5 kwietnia 2024 r. wiemy, że "nowa" opłata rejestracyjna wynikająca z kamieni milowych to de facto zmiana obowiązującego już podatku akcyzowego od samochodów osobowych, który już dzisiaj jest uiszczany przed pierwszą rejestracją samochodowego w kraju.
Oznaczałoby to, że nie jest planowane wprowadzenie żadnej dodatkowej opłaty...
Z tej samej odpowiedzi wynika, że ma nie być podatku od posiadania aut spalinowych, miejmy nadzieję, że tak będzie (oczekiwane jest stanowisko Komisji Europejskiej), choć obciążeń dla użytkowników samochodów i tak jest wiele, nie wspominając o kolejnych, planowanych, obciążeniach przewidzianych dla samych paliw...
Z kolei z innej odpowiedzi na interpelację, tym razem z dnia 16 kwietnia br., wynika, że w ramach realizacji kamienia milowego E3G zawartego w Krajowym Planie Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) podjęte
zostaną prace legislacyjne dotyczące zmiany systemu opodatkowania akcyzą
samochodów osobowych, w ramach których wyeliminowane zostaną pojawiające się wątpliwości interpretacyjne dotyczące opodatkowania samochodów osobowych o hybrydowym napędzie spalinowo-elektrycznym (w tym tzw. ?miękkich hybryd?).
Więcej znajdą Państwo w obu odpowiedziach, do których linki również podsyłam:
https://sejm.gov.pl/Sejm10.nsf/interpelacja.xsp?documentId=A87AFFDACA7BE6ADC1258AE0004F5A0C&view=S
https://sejm.gov.pl/Sejm10.nsf/interpelacja.xsp?documentId=C39A0C16ED14AE81C1258AEC004FF826&view=S