Papierowe ewidencje akcyzowe na dłużej?

27 czerwiec 2022
Ustawa z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2313) wprowadzająca indeksację stawek akcyzy na używki niejako przy okazji przesunęła możliwość stosowania ewidencji w wersji papierowej o rok, do końca 2022 r.

Dzięki dzisiejszej publikacji Gazety Prawnej wiemy jednak, że papierowe ewidencje zostaną z nami na dłużej.

Jak długo? Tego jeszcze nie wiemy, wiemy jednak, że raczej na pewno od przyszłego roku elektroniczne ewidencje nie będą jedyną wyłączną formą ewidencyjną, bo podobno trwają prace legislacyjne mające na celu określenie nowych ram czasowych...

Link do publikacji Gazety tutaj: https://podatki.gazetaprawna.pl/artykuly/8479170,elektroniczne-ewidencje-akcyzowe-od-kiedy.html .

To, że Ministerstwo przesuwa termin wdrożenia ewidencji w wersji elektronicznej nie jest takie złe, bo po pierwsze wiele podmiotów stosuje elektroniczne ewidencje już teraz, po drugie ci pozostali będą mieć więcej czasu na dostosowanie się do nowych realiów, bo umówmy się, nie zawsze świat cyfrowy jest bardziej przyjazny od papierowego, choć oczywiście powinno być inaczej (i nawet jako ułatwienia jest zawsze reklamowane przez administrację).

Póki co bardzo żałuję, że Ministerstwo nie dzieli się wiedzą o pracach nad Centralną Ewidencją Wyrobów Akcyzowych, jakże istotną dla działalności podmiotów akcyzowych.

Mam nadzieję, że planowane teraz przesunięcie terminu pozwoli Ministerstwu nadrobić czas. Sprawi, że projektowane narzędzie ewidencyjne zostanie zaprezentowane jak najszerzej, jeszcze na etapie jego projektowania.

W debacie nad CEWĄ powinno się pojawić również pytanie, czy ewidencje podmiotów zużywających są jeszcze konieczne, kiedy większość danych jest zaszytych w elektronicznym dokumencie dostawy dostępnych dla organów podatkowych w czasie rzeczywistym?

Zadaj pytanie

* Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w zgłoszeniu przez Kancelarię Doradztwa Podatkowego Jacek Arciszewski z siedzibą w Warszawie przy ul. Serockiej 3/9 na potrzeby realizacji zgłoszenia.
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych dla celów marketingowych i statystycznych, w trakcie a także po wygaśnięciu usług realizowanych przez Serwis. Dane nie będą udostępniane innym podmiotom. Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego I Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 R. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych osobowych) dane zamieszczam dobrowolnie, mam prawo dostępu do treści swoich danych, ich poprawiania i żądania zaprzestania przetwarzania moich danych osobowych.
Prosimy o wyrażenie zgody na przetwarzanie danych osobowych. Bez jej oznaczenia nie będzie możliwe wysłanie formularza, a także przesłanie Państwu odpowiedzi droą elektroniczną. W każdej chwili przysługuje Państwu prawo wglądu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, ograniczenia przetwarzania, usunięcia, prawo do przenoszenia danych, prawo wniesienia sprzeciwu oraz prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie. Administratorem danych osobowych jest Kancelaria Doradztwa Podatkowego Jacek Arciszewski. Podanie danych osobowych, które przetwarzane będą w celach marketingowych jest dobrowolne.
Kancelaria Doradcy Podatkowego Jacek Arciszewski
ul. Serocka 9/3
04-333 Warszawa
biuro@akcyzadoradca.pl
887759138
Cookies
Projekt i wykonanie BerMar multimedia

Używamy plików cookie, aby poprawić komfort korzystania z naszej witryny.