Opłata emisyjna uchwalona

2 lipiec 2018
W dniu 29 czerwca 2018 r. Senat przyjął ustawę o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz niektórych innych ustaw bez poprawek.

Oznacza to, że ww. ustawa uchwalona 6 czerwca 2018 r. czeka teraz na podpis Prezydenta oraz publikację w Dzienniku Ustaw.

Ww. sprawy będą już formalnością, zatem od dnia 1 stycznia 2019 r. benzyny silnikowe oraz oleje napędowe zostaną objęte nową daniną, tzw. opłatą emisyjną.

W przypadku obu ww. paliw stawka opłaty emisyjnej wynosić będzie 80 zł za każde 1000 litrów benzyny lub oleju napędowego.

Szkoda, że w ustawie zostały zastosowane stare kody CN dla benzyn silnikowych (CN 2710 11 45, CN 2710 11 49) oraz olejów napędowych (CN 2710 19 41) wzorując się tutaj na przepisach akcyzowych, gdy te już od połowy września br. będą się już posiłkować przy opisywaniu wyrobów akcyzowych aktualnie obowiązującymi kodami CN.

Problemem natury organizacyjnej w świeżo uchwalonej ustawie może stać się zagadnienie właściwości organów. 

Stosownie do art. 321 g ustawy Prawo ochrony środowiska organem właściwym w sprawach opłaty emisyjnej jest naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celno - skarbowego i dyrektor izby administracji skarbowej. Dalej ustawa stanowi, że organami właściwymi miejscowo w sprawach opłaty emisyjnej są odpowiednio:
- naczelnik urzędu skarbowego właściwy miejscowo w sprawach podatku akcyzowego oraz dyrektor izby administracji skarbowej właściwy dla tego naczelnika (we wszystkim przypadkach powstania obowiązku zapłaty opłaty emisyjnej poza importem ww. paliw),
- naczelnik urzędu celno - skarbowego właściwy ze względu na miejsce powstania długu celnego oraz dyrektor izby administracji skarbowej właściwy dla tego naczelnika.

Z ww. zapisu ustawy jasno wynika, że w przypadku importu paliw objętych obowiązkiem zapłaty opłaty emisyjnej organem właściwym jest co do zasady naczelnik urzędu celno - skarbowego.

Warto jednak pójść dalej w przepisy ustawy i pochylić się nad sposobem dopełniania obowiązków informacyjno - sprawozdawczych przez zobowiązane do zapłaty opłaty emisyjnej podmioty.

Mianowicie, stosownie do art. 321h ustawy Prawo ochrony środowiska podmioty są obowiązane składać informację o opłacie emisyjnej właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego oraz obliczać i wpłacać opłatę emisyjną w terminie:
- do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek zapłaty - w przypadku obowiązanych podmiotów innych niż importerzy,
- określonym dla należności celny w przypadku importerów paliw.

Tym samym, stosownie do uchwalonej w dniu 6 czerwca ustawy, pomimo że organami właściwymi dla opłaty są zarówno naczelnicy urzędów skarbowych oraz naczelnicy urzędów celno - skarbowych przyjęto konstrukcję prawną, że cała sprawozdawczość w zakresie opłaty emisyjnej będzie składana wyłącznie do naczelników urzędów skarbowych, a ci, zakładam, będą już przekazywać informację dalej do właściwych naczelników urzędów celno - skarbowych. 

Pytanie tylko, czy taki był zamiar ustawodawcy? Bo jak się spojrzy na bliźniacze rozwiązania, zresztą już dawno obowiązujące, w zakresie opłaty paliwowej, to w przypadku przepisów ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym przewidziano jednak rozwiązanie, że w przypadku importu paliw podlegających opłacie paliwowej składa się informację do właściwego naczelnika urzędu celno - skarbowego.

Dlatego warto, żeby właściwe władze przez Nowym Rokiem wyjaśniły sprawę właściwego organu, do którego składa się informację w sprawie opłaty emisyjnej w przypadku importu paliw, tzn. odniosły się do tego, czy faktycznie w przypadku opłaty emisyjnej przyjęto nowe rozwiązanie, stosownie do którego pomimo że właściwymi w zakresie opłaty emisyjnej mogą być różne organy Krajowej Administracji Skarbowej, właściwym do składania informacji o tej opłacie jest tylko naczelnik urzędu skarbowego, czy też może podatnicy powinni postępować dokładnie tak samo jak dopełniają obowiązków sprawozdawczych w zakresie opłaty paliwowej. 

Zalecanym jest tutaj, aby wymuszane na przedsiębiorcach działania zachowywały pewną logikę, a nie zaskakiwały różnorodnością rozwiązań wynikającą z faktu, że praktycznie takie same obowiązki nakładane są odrębnymi ustawami.

Link do ustawy znajdą Państwo tutaj: http://orka.sejm.gov.pl/proc8.nsf/ustawy/2411_u.htm .

Informacja do prac w Senacie jest dostępna po tym linkiem: https://www.senat.gov.pl/prace/senat/posiedzenia/tematy,507,1.html .


Kancelaria Doradcy Podatkowego Jacek Arciszewski
ul. Serocka 9/3
04-333 Warszawa
biuro@akcyzadoradca.pl
887759138
Cookies
Projekt i wykonanie BerMar multimedia

Używamy plików cookie, aby poprawić komfort korzystania z naszej witryny.