W nowej akcyzowej dyrektywie energetycznej ma być mechanizm, stosownie do którego Komisja Europejska będzie reagować na zmiany kodów CN wyrobów energetycznych i je odpowiednio zmieniać ma potrzeby akcyzy... Na razie jednak noweli akcyzowej dyrektywy energetycznej nie ma... Ale może nawet to dobrze, bo po rewizji minimalna akcyza na LPG mogłaby skoczyć do poziomu 1400 zł za 1 tonę (dzisiejsza stawka akcyzy to odpowiednio 659 zł)... Wracając jednak do kodów CN... Dzisiaj ustawa akcyzowa stanowi, że zmiany w Nomenklaturze Scalonej (CN) nie powodują zmian w opodatkowaniu akcyzą wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych, jeżeli nie zostały określone w niniejszej ustawie... Sprawa zatem jasna... Ale w przyszłym roku zmienia się kod CN oleju napędowego... O tym już pisałem, że od Nowego Roku za sprawą zmian w Nomenklaturze Scalonej oleje napędowe nie będą już opisywane kodem CN 2710 19 43, a tylko CN 2710 19 42 (o zawartości węgla biogenicznego co najmniej 80 % masy), CN 2710 19 44 (pozostałe)... W związku z powyższym pojawiło się kilka inicjatyw ustawodawczych, które te kody CN zmieniają, czy to w ustawach, czy też rozporządzeniach... Do Sejmu trafił w tym tygodniu rządowy projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu dostosowania do nomenklatury scalonej... Inicjatywa ta dotyczy zmiany kodów CN... Mamy zatem zmianę: - ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym (notabene zmienianą również w ramach ustawy o zapasach), - prawa energetycznego, - prawa ochrony środowiska, - ustawy o systemie monitorowania i kontroli jakości paliw, - ustawy o zapasach, - ustawy o efektywności energetycznej... Dużo tego, ale w projekcie komentowanym ciągle brakuje zmiany ustawy akcyzowej, ustawy VAT-owskiej (szybki VAT)... Na szczęście w Sejmie jest czas, żeby ustawę skompletować i nie martwić się w Nowym Roku wykładnią,m.in. przepisu art. 89 ust. 1 pkt 6 ustawy akcyzowej... Stosownie do którego stawki akcyzy na wyroby energetyczne wynoszą dla olejów napędowych o kodzie CN 2710 19 43 i 2710 20 11 oraz wyrobów powstałych ze zmieszania tych olejów z biokomponentami, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach - 1160,00 zł/1000 litrów... Bo bez zmiany przepisów akcyzowych jaka będzie stawka na olej napędowy o kodzie CN 2710 19 44? Nie wspominając o tym drugim oleju... Oczywiście, wszystko można wytłumaczyć, podatnicy zapłacą, ale... Ordnung muss sein...