O zmianach w akcyzie od 1 lutego 2018 r.

1 luty 2018
Z dniem dzisiejszym za sprawą ustawy z dnia 12 grudnia 2017 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym (Dz.U. poz. 137) rodzina wyrobów akcyzowych powiększyła się o dwóch nowych członków, tj. płyn do papierosów elektronicznych (roztwór przeznaczony do wykorzystania w papierosach elektronicznych, zarówno z nikotyną, jak i bez nikotyny, w tym bazę do tego roztworu zawierającą glikol lub glicerynę) oraz wyroby nowatorskie (mieszanina, w której składzie znajduje się tytoń lub susz tytoniowy oraz mieszanina dodatkowo, odrębnie, zawierająca płyn do papierosów elektronicznych, które dostarczają aerozol bez spalania mieszaniny).

Rozwijająca się branża produktów alternatywnych względem klasycznych wyrobów tytoniowych, teraz ochrzczona jako akcyzowa, za sprawą przepisów przejściowych ma rok względnego spokoju. Bo realne stawki podatku akcyzowe na nowe wyroby akcyzowe znajdą zastosowanie dopiero od 2019 r.

A jak będzie się kształtować wysokość stawek akcyzowych w 2019 r.?

Na płyny do papierosów elektronicznych akcyza wyniesie 0,5 zł za każdy mililitr. W przypadku wyrobów nowatorskich, choć to nie unijny wymysł, a krajowe, nie dość proste, rozwiązanie, znajdzie zastosowanie stawka mieszana, składająca się z dwóch elementów. Od przyszłego roku stawka akcyzy na wyroby nowatorskie wyniesie zatem 141,29 zł za każdy kilogram i 31,41% średniej ważonej detalicznej ceny sprzedaży tytoniu do palenia.

Tak na marginesie, zastanawiałem się chwilę, czy nowa stawka na wyroby nowatorskie wpisuje się w politykę trzy razy P (przejrzystość, prostota i przyjazność) Pani Minister Teresy Czerwińskiej?

Płyny do e-papierosów oraz wyroby nowatorskie nie tylko uzyskały z dniem 1 lutego 2018 r. status wyrobów akcyzowych, ale od razu (faktycznie, w przyszłym roku) weszły do akcyzowego trzeciego kręgu wtajemniczenia, tj. nie tylko zostały objęte obowiązkiem stosowania przy ich produkcji i przemieszczaniu na terytorium kraju procedury zawieszenia poboru akcyzy, ale również banderole staną się ich atrybutem z początkiem 2019 roku.

Należy pochwalić decyzję polityczną odraczającą o rok wprowadzenie realnej stawki akcyzy, pozwalającą na przygotowanie się przedsiębiorcom z branży do nowych obowiązków. Dobrze się również stało, że już teraz te podmioty gospodarcze mogą zacząć za sprawą rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 stycznia 2018 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wzorów dokumentów związanych z rejestracją w zakresie podatku akcyzowego (Dz.U. poz. 234) proces rejestracji na potrzeby podatku akcyzowego.

Kiedy się jeszcze pojawi nowela rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zezwolenia na wykonywanie działalności w zakresie podatku akcyzowego, oby jak najszybciej, nowi akcyzowcy będą mogli podjąć również działania zmierzające do uzyskania zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego.

Wydaje się również, że tutaj przydałyby się wytyczne Ministerstwa, wskazujące na możliwość zakładania składów podatkowych dla nowych wyrobów akcyzowych już w 2018 r. Bo można mieć pewne wątpliwości, czy do wyrobów z załącznika 1 do ustawy o podatku akcyzowym (płyny do e-papierosów oraz wyroby nowatorskie) objętych w tym roku jakby nie było zerową stawką, można stosować regulacje odnoszące się do procedury zawieszenia poboru akcyzy, w tym przede wszystkim te pozwalające się ubiegać się o zezwolenie akcyzowe na skład podatkowy. Oczywiście, celem nowych regulacji było danie możliwości wnioskowania o takie zezwolenia już w tym roku, więc ja już nie wątpiąc, czekam niecierpliwie na zmieniony akt wykonawczy w sprawie zezwoleń akcyzowych.

Mamy zatem jedenaście miesięcy pozwalające się przygotować na nowe wyzwania w kolejnym roku, kiedy pojawią się: realna stawka akcyzy, obowiązek stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy oraz banderolowanie.

Choć z perspektywy 1 lutego 2018 r. przyszły rok jest jeszcze bardzo odległy, należy zadać już teraz dwa pytania:
  1. Czy mieszanka wybuchowa w postaci wysokich jednak stawek akcyzy na nowe wyroby akcyzowe, braku opodatkowania tych samych wyrobów w krajach ościennych oraz wysokich limitów zwolnień akcyzowych przy ich nabyciu wewnątrzwspólnotowym na własny użytek (na poziomie pozwalającym zaspokoić co najmniej dwumiesięczną konsumpcję) jest bezpieczna dla branży i realizacji celu w postaci 75 milionowych rocznych dochodów z akcyzy od nowych wyrobów akcyzowych?
  2. Jak będzie wyglądała sytuacja płynów do papierosów elektronicznych oraz wyrobów nowatorskich wyprodukowanych dziś i w kolejnych dniach tego roku, które będą ciągle jeszcze znajdować się w obrocie w przyszłym roku? Chodzi mi tutaj o sprawę ich prawidłowego oznaczania banderolami?
Kancelaria Doradcy Podatkowego Jacek Arciszewski
ul. Serocka 9/3
04-333 Warszawa
biuro@akcyzadoradca.pl
887759138
Cookies
Projekt i wykonanie BerMar multimedia

Używamy plików cookie, aby poprawić komfort korzystania z naszej witryny.