W dniu 6 czerwca Sejm uchwalił ustawę o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz niektórych innych ustaw. Teraz ustawa, która m.in. wprowadza opłatę emisyjną od paliw, trafiła do Senatu (senacki druk nr 834).
Ustawa jest rozległa, ja tutaj odniosę się jedynie do pojęcia paliw silnikowych, kodów CN oraz właściwości organów w zakresie opłaty emisyjnej.
Co można by poprawić, względnie skorygować w uchwalonej już ustawie?
Choćby posługiwanie się w ustawie pojęciem paliw silnikowych i to zarówno w kontekście podatku akcyzowego, jak również przedmiotu "opodatkowania" opłatą emisyjną. Zastosowana przez ustawodawcę siatka pojęciowa może spowodować, że Fundusz Niskoemisyjny Transportu zostanie zasilony niższymi wpływami z opłaty emisyjnej, czy też z tytułu dotacji celowej ustalonej na poziomie 1,5% planowanych w poprzednim roku budżetowym wpływów z podatku akcyzowego od paliw silnikowych. Już nie wspomnę o kolejnych problemach, które zostałyby spowodowane
planowaną zmianą, zastąpienia w ustawie o podatku akcyzowym oraz ustawie o podatku od towarów i usług pojęcia paliw silnikowych zwrotem paliwa ciekłe.
Przechodząc do kodów CN paliw silnikowych, wskazać należy, że zaproponowane dla ustalenia przedmiotu "opodatkowania" opłaty emisyjnej kody CN, choć jeszcze są zbieżne z obecnym brzmieniem ustawy o podatku akcyzowym, to jednak powinny jak najszybciej ulec zmianie. Co to oznacza? Obecne kody CN, ujęte w komentowanej ustawie, powinny być po prostu zaktualizowane do kodów CN benzyn silnikowych oraz olejów napędowych wynikających z tegorocznej Taryfy Celnej. Dlaczego? Ustawa, którą komentuję, w zakresie opłaty emisyjnej, wejdzie w życie co do zasady od dnia 1 stycznia 2019 r. Z kolei, o czym już
wcześniej pisałem, już 15 września br. wejdzie w życie
rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/550 z dnia 6 kwietnia 2018 r. zmieniające załącznik II do rozporządzenia (WE) nr 684/2009 w sprawie wykonania dyrektywy Rady 2008/118/WE w odniesieniu do skomputeryzowanych procedur przemieszczania wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Za sprawą ww. unijnego rozporządzenia w obszarze akcyzy przestaną obowiązywać dotychczasowe, dodajmy nieaktualne, kody CN wyrobów energetycznych, w tym paliw, w ich miejsce wejdą dla potrzeb akcyzowych kody CN wyrobów energetycznych z Taryfy Celnej na 2018 r. Tym samym, zanim ustawa z dnia 6 czerwca 2018 r. o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz niektórych innych ustaw wejdzie w życie, kody CN, którymi opisane zostały w tej ustawie paliwa objęte opłatą emisyjną, przestaną już obowiązywać w świecie podatku akcyzowego, który jest referencyjny dla wprowadzanych zmian. Abstrahuję już w tym miejscu od projektu
ustawy o zmianie ustawy w celu wprowadzenia uproszczeń dla przedsiębiorców w prawie podatkowym i gospodarczym , gdzie kluczową zmianą w zakresie akcyzy, ułatwiającą życie przedsiębiorcom, była właśnie ww. zmiana dostosowawcza kodów CN, skonsumowana w międzyczasie już niestety ww. unijnym rozporządzeniem.
No i trzeci wątek, to organy właściwe dla poboru opłaty emisyjnej. Zgodnie z dodanym art. 321g w ustawie Prawo ochrony środowiska organem właściwym w sprawach opłaty emisyjnej jest naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celno - skarbowego oraz dyrektor izby administracji skarbowej. Dodajmy, że naczelnik urzędu celno - skarbowego jako organ właściwy w sprawie opłaty emisyjnej pojawia się jedynie w przypadku importu paliw. I byłoby wszystko w porządku, gdyby nie fakt, że już w kolejnej jednostce redakcyjnej ustawy, tj. art. 321h ustawy Prawo ochrony środowiska mowa jest jedynie o naczelniku urzędu skarbowego jako organie właściwym do składania informacji o opłacie emisyjnej. Z tego możnaby wnioskować, że choć naczelnik urzędu celno - skarbowego jest właściwym organem w sprawie opłaty emisyjnej, to jednak wszystkie informacje w sprawie tej opłaty, również w przypadku importu paliw, są już kierowane jedynie do właściwego naczelnika urzędu skarbowego. I choć to z pewnością ułatwiłoby życie, to jednak patrząc na zasady ustalania właściwości na potrzeby podatku akcyzowego, czy też opłaty paliwowej, można mieć wątpliwości, czy obecnego stanu rzeczy w zakresie organów właściwych dla opłaty emisyjnej, nie powinno się również naprawić na etapie postępowania legislacyjnego w Drugiej Izbie Parlamentu.