O celu prowadzenia ewidencji akcyzowych

29 marzec 2022
Jaki jest cel prowadzenia ewidencji akcyzowej?

Zawsze chciałbym powiedzieć, że ewidencję prowadzi się po to, żeby móc następnie wyliczyć prawidłowo podatek akcyzowy.

Czyli ewidencja, choć jest obowiązkiem, stanowi narzędzie dla podatnika do wyliczenia akcyzy. W pełni zrozumiała sprawa. Choć obowiązek, w takiej sytuacji bardziej akceptowalny.

Oczywiście w świecie wyrobów akcyzowych dochodzi element porządkowania i rozliczenia również innych kwestii, niemniej wyliczenie akcyzy to cel główny prowadzenia ewidencji.

Ostatnio trafiłem na interpretację Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej nr 0111-KDIB3-3.4013.8.2022.1.JS z dnia 11 marca 2022 r.

Pytający prowadził działalność akcyzową w formie przedpłaty.

Wiadomo, że taki model działania nie rodzi obowiązku prowadzenia ewidencji akcyzowej.

Na marginesie, taki stan rzeczy może dziwić, w szczególności gdy obowiązkiem prowadzenia ewidencji obciąża się podmioty zużywające, gdzie od dnia 1 lutego 2022 r., po wprowadzeniu elektronicznych dokumentów dostawy, fiskus praktycznie wie wszystko o takim podmiocie na końcu łańcucha dostawy wyrobu zwolnionego...

Ale zostawmy z boku zdziwienie, wróćmy do tematu głównego, prowadzenia ewidencji akcyzowej, celu jej prowadzenia...

Podatnik we wniosku o ww. interpretację zapytał się, czy ma obowiązek prowadzić ewidencję wyrobów akcyzowych, wyprodukowanych poza składem podatkowym, jeżeli akcyza z tytułu produkcji tych wyrobów będzie płacona w formie przedpłat?

Dyrektor KIS potwierdził stanowisko wnioskodawcy, wskazując, że przepisy ustawy akcyzowej nie narzucają obowiązku prowadzenia ewidencji wyrobów akcyzowych produkowanych w systemie przedpłaty akcyzy.

Jednocześnie Dyrektor KIS zauważył, że wnioskodawca do celów kontroli poprawności składanych deklaracji w zakresie przedpłaty akcyzy oraz deklaracji miesięcznych w sprawie podatku akcyzowego, powinien posiadać dane dotyczące, m.in. ilości wyprodukowanych wyrobów akcyzowych.

Dyrektor KIS wskazał zatem w komentowanej interpretacji, że choć ewidencja akcyzowa nie jest potrzebna, jest pożądana u podatnika dokumentacja pozwalająca ustalić właściwy poziom podatku (ostatecznie ujętego w deklaracji akcyzowej).

Wracając zatem do pytania wyjściowego, po co podatnicy prowadzą ewidencję akcyzową?

Zadaj pytanie

* Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w zgłoszeniu przez Kancelarię Doradztwa Podatkowego Jacek Arciszewski z siedzibą w Warszawie przy ul. Serockiej 3/9 na potrzeby realizacji zgłoszenia.
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych dla celów marketingowych i statystycznych, w trakcie a także po wygaśnięciu usług realizowanych przez Serwis. Dane nie będą udostępniane innym podmiotom. Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego I Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 R. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych osobowych) dane zamieszczam dobrowolnie, mam prawo dostępu do treści swoich danych, ich poprawiania i żądania zaprzestania przetwarzania moich danych osobowych.
Prosimy o wyrażenie zgody na przetwarzanie danych osobowych. Bez jej oznaczenia nie będzie możliwe wysłanie formularza, a także przesłanie Państwu odpowiedzi droą elektroniczną. W każdej chwili przysługuje Państwu prawo wglądu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, ograniczenia przetwarzania, usunięcia, prawo do przenoszenia danych, prawo wniesienia sprzeciwu oraz prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie. Administratorem danych osobowych jest Kancelaria Doradztwa Podatkowego Jacek Arciszewski. Podanie danych osobowych, które przetwarzane będą w celach marketingowych jest dobrowolne.
Kancelaria Doradcy Podatkowego Jacek Arciszewski
ul. Serocka 9/3
04-333 Warszawa
biuro@akcyzadoradca.pl
887759138
Cookies
Projekt i wykonanie BerMar multimedia

Używamy plików cookie, aby poprawić komfort korzystania z naszej witryny.