Do uzgodnień resortowych trafił projekt ustawy o zmianie ustawy o zwrocie podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej oraz ustawy - Ordynacja podatkowa, generalnie wpisujący się w dalsze uszczelnianie obszaru paliwowego.
Po wejściu w życie ww. przepisów sprawa ewentualnego zwrotu rolnikowi kwoty akcyzy zawartej w zużywanym przez niego dieslu będzie rozpatrywana dodatkowo pod kątem tego, czy wcześniej rolnik był adresatem ostatecznych decyzji wymiarowych w zakresie podatku VAT lub akcyzowego (badanie będzie dotyczyć okresu 60 miesięcy poprzedzających złożenie wniosku o zwrot).
Należy uzupełnić, że oprócz badania, czy wydane zostały wobec wnioskodawcy decyzje wymiarowe w obu ww. podatkach pośrednich, sprawdzane będą również decyzje wobec takiego wnioskodawcy w zakresie określenia kwoty zwrotu różnicy podatku lub też kwoty zwrotu podatku naliczonego (podatek VAT).
Wszystkie ww. decyzje byłyby istotne dla postępowania z wniosku o zwrot akcyzy zawartej w cenie oleju napędowego, o ile dotyczyłyby oleju napędowego, lub, co ważne, innego paliwa silnikowego w rozumieniu art. 86 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym, od których nie został zapłacony w należytej wysokości podatek akcyzowy lub podatek VAT.
Jeżeli w wyniku takiego badania zostałoby ustalone, że w ww. okresie rolnik był adresatem takiej decyzji podatkowej, a decyzja ta została wydana w związku z faktem, że od paliwa nie zostały właściwie zapłacony podatek VAT lub podatek akcyzowy, zwrot nie będzie przysługiwał wnioskodawcy.
Proponowana konstrukcja zwrotu akcyzy sprawia, że decyzja wójta, burmistrza lub prezydenta miasta o zwrocie będzie musiała być poprzedzona wystosowaniem prośby do Krajowej Administracji Skarbowej o przekazanie informacji w zakresie ewentualnych ww. rozstrzygnięć podatkowych wobec wnioskodawcy. Dodajmy, że stosownie do komentowanego projektu ustawy, organem tym będzie dyrektor izby administracji skarbowej właściwy ze względu na miejsce położenia gruntów będących w posiadaniu lub współposiadaniu producenta rolnego.
Analizując przedmiotowy projekt można się zastanowić, czy w świetle projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw z dnia 13 lutego 2018 r. posługiwanie się pojęciem paliw silnikowych ma jeszcze rację bytu.
Z kolei patrząc na obowiązującą ustawę zwrotową, gdy w najbliższym czasie zostaną w końcu dostosowane w ustawie o podatku akcyzowym kody CN wyrobów energetycznych, w tym paliw, do tych aktualnie obowiązujących, możnaby już w ramach tych prac legislacyjnych dostosować kody CN oleju napędowego i B100, do tych obecnie obowiązujących.
Link do projektu stawy znajdą Państwo tutaj:
https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12310952/katalog/12504254#12504254 .