Nowe obciążenie nośników energii w Austrii
30 styczeń 2022
Kończą się w Austrii prace nad ekologiczno - socjalną reformą podatkową (Ökosoziales Steuerreformgesetz 2022).
Link do prac nad ustawą znajdą Państwo tutaj: https://www.parlament.gv.at/PAKT/VHG/XXVII/I/I_01293/index.shtml#tab-Uebersicht .
Zmian jest wiele, ale ja skupię się na nośnikach energii, które kolejny raz mają zostać obciążone podatkami/opłatami.
Nośniki energii takie jak benzyna, olej napędowy, olej opałowy, gaz ziemny, LPG, węgiel i nafta mają być objęte dodatkową opłatą.
Ww. nośniki energii mają być obciążone opłatą związaną z emitowanym przez nie dwutlenkiem węgla (opłata ma wejść w życie od lipca br.).
Opłata dotyczyć będzie ww. nośników energii, które zostały wprowadzone do obrotu (w rozumieniu austriackich przepisów akcyzowych).
Przy nowym obciążeniu będzie wykorzystany mechanizm znany z handlu certyfikatami w Unii (EU ETS), tyle że będzie to rozwiązanie krajowe.
Austriacy przewidują trzy fazy wdrożenia nowej opłaty:
I. Fazę początkową (1 lipca 2022 r. - 31 grudnia 2023 r.).
II. Fazę przejściową (do 31 grudnia 2025 r.).
III. Fazę wolnego rynku (od stycznia 2026 r.).
W okresie regulowanym wprowadzający nośniki energii do obrotu zapłacą 30 Euro za tonę emisji CO2 w 2022 r., odpowiednio 35 Euro w 2023 r., 45 Euro w 2024 r., 55 Euro w 2025 r..
Potem rynek będzie te ceny kształtował...
Sprawa stawek opłaty nie jest jednak taka oczywista, bo wszystko zależy również od cen nośników energii na rynku w danym roku. Te dane mogą wpływać na korekty stawki opłaty.
Co ciekawe proponowane rozwiązanie nie jest chyba jednym z tych najtańszych, bo ustawodawca chce zrekompensować obywatelom nową opłatę (no bo wiadomo, że zostanie ona na obywateli przerzucona jak akcyza), przewidując "bonus klimatyczny" uśmierzający finansową stratę wynikającą, m.in. z wizyty na stacji benzynowej ( tutaj znajdą Państwo o nim informacje https://www.finanz.at/steuern/klimabonus/ ).
Dlaczego o tym piszę?
Bo Austriacy wzorują się w swoich rozwiązaniach na Niemcach, a jak tak jest, zawsze może to znaleźć odzwierciedlenie inicjatywach unijnych, a tych w świecie ekologii mamy teraz wiele, ze sztandarową Fit for 55...
Link do prac nad ustawą znajdą Państwo tutaj: https://www.parlament.gv.at/PAKT/VHG/XXVII/I/I_01293/index.shtml#tab-Uebersicht .
Zmian jest wiele, ale ja skupię się na nośnikach energii, które kolejny raz mają zostać obciążone podatkami/opłatami.
Nośniki energii takie jak benzyna, olej napędowy, olej opałowy, gaz ziemny, LPG, węgiel i nafta mają być objęte dodatkową opłatą.
Ww. nośniki energii mają być obciążone opłatą związaną z emitowanym przez nie dwutlenkiem węgla (opłata ma wejść w życie od lipca br.).
Opłata dotyczyć będzie ww. nośników energii, które zostały wprowadzone do obrotu (w rozumieniu austriackich przepisów akcyzowych).
Przy nowym obciążeniu będzie wykorzystany mechanizm znany z handlu certyfikatami w Unii (EU ETS), tyle że będzie to rozwiązanie krajowe.
Austriacy przewidują trzy fazy wdrożenia nowej opłaty:
I. Fazę początkową (1 lipca 2022 r. - 31 grudnia 2023 r.).
II. Fazę przejściową (do 31 grudnia 2025 r.).
III. Fazę wolnego rynku (od stycznia 2026 r.).
W okresie regulowanym wprowadzający nośniki energii do obrotu zapłacą 30 Euro za tonę emisji CO2 w 2022 r., odpowiednio 35 Euro w 2023 r., 45 Euro w 2024 r., 55 Euro w 2025 r..
Potem rynek będzie te ceny kształtował...
Sprawa stawek opłaty nie jest jednak taka oczywista, bo wszystko zależy również od cen nośników energii na rynku w danym roku. Te dane mogą wpływać na korekty stawki opłaty.
Co ciekawe proponowane rozwiązanie nie jest chyba jednym z tych najtańszych, bo ustawodawca chce zrekompensować obywatelom nową opłatę (no bo wiadomo, że zostanie ona na obywateli przerzucona jak akcyza), przewidując "bonus klimatyczny" uśmierzający finansową stratę wynikającą, m.in. z wizyty na stacji benzynowej ( tutaj znajdą Państwo o nim informacje https://www.finanz.at/steuern/klimabonus/ ).
Dlaczego o tym piszę?
Bo Austriacy wzorują się w swoich rozwiązaniach na Niemcach, a jak tak jest, zawsze może to znaleźć odzwierciedlenie inicjatywach unijnych, a tych w świecie ekologii mamy teraz wiele, ze sztandarową Fit for 55...