Nadzór nad paliwami lotniczymi i paliwami żeglugowymi
25 styczeń 2022
Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 20 stycznia 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wyłączenia niektórych obowiązków w zakresie zgłoszeń przewozu towarów zostało opublikowane w Dzienniku Ustaw pod pozycją 159.
Rozporządzenie przemodelowuje wyłączenie obowiązków związanych z systemem SENT w przypadku paliw objętych pozycją CN 2710, które są przedmiotem dostawy towarów z przeznaczeniem do statków powietrznych i statków morskich.
Przemodelowanie to konsekwencja wdrożenia od lutego elektronicznego dokumentu dostawy (akcyza).
Uwzględniając wielowymiarowość i coraz większą złożoność krajowych przepisów rzutujących na gospodarkę z jednej strony należy docenić, że w przypadku paliw lotniczych i paliw żeglugowych pod pewnymi warunkami wykluczono obowiązek dokonywania zgłoszeń SENT, kiedy wyroby wrażliwe są już przemieszczane za elektronicznym dokumentem dostawy.
Doceniając wyłączenie przez Ministra Finansów obowiązków w zakresie SENT, w konsekwencji wykluczające dublowanie obowiązków, trzeba pamiętać, że przejście z dokumentów dostawy na ich odpowiednik elektroniczny to jednak duży trud organizacyjny....
Równocześnie, mając takie przykłady wyłączeń jak te ww. dla paliw lotniczych, paliw żeglugowych można postawić pytanie, dlaczego nie ma ich w przypadku innych wyrobów akcyzowych zwolnionych z uwagi na ich przeznaczenie, wyrobów energetycznych z zerową stawką akcyzy?
Szczególnie w sytuacjach, gdy wysyłającym i odbierającym wyroby akcyzowe za e-DD jest równocześnie sprzedający i kupujący dokładnie te same wyroby wrażliwe.
W konsekwencji braku analogicznych rozwiązań jak ww. wyłączenie zgłoszeń SENT w przypadku pozostałych wyrobów akcyzowych korzystających z preferencji akcyzowych będzie skutkować to tym, że podmiot wysyłający takie wyroby zwolnione musi wystawić odrębnie zgłoszenie SENT i akcyzowy e-DD (KAS w czasie rzeczywistym może w oparciu o dwa dokumenty monitorować przemieszczenie), z kolei odbiorca musi zamknąć i zgłoszenie SENT, i wystawić raport odbioru (okraszony nową karą administracyjną).
Tak skomplikowany model działania w przypadku uchybień, bardzo prawdopodobnych w takim złożonym systemie, to potencjalna odpowiedzialność:
- podatkowa,
- karno - skarbowa,
- administracyjna (SENT, akcyza).
Nie wspominając o ryzykach wynikających z innych ustaw normujących zasady obrotu paliwami.
Wydaje się, że w tak surowym i wymagającym środowisku dla przedsiębiorców jest potencjał na zmiany, uproszczenia, tak, żeby opuścić niechlubne ostatnie miejsce w rankingu w zakresie skomplikowania podatków pośrednich.
Wystarczy tylko spojrzeć kompleksowo na obowiązki przedsiębiorców i na początek chociaż ich nie dublować.
Komentowane rozporządzenie jest na to najlepszym przykładem.