Kolejne plany na zmiany w SENT, prawie energetycznym
8 grudzieñ 2021
Choć przepisy w stanie permanentnej zmiany daremnie czekają na linię orzeczniczą, która dawałaby chwilę spokoju i pewność interpretacyjną, niestety mamy kolejne zmiany na horyzoncie.
Zmiany w systemie SENT, prawie energetycznym i przy zwrocie akcyzy dla rolników.
O założeniach do projektu ustawy o zmianie ustawy o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi oraz niektórych innych ustaw piszą już w prasie.
Niemniej powtórzę za stroną Rady Ministrów, że zmiany mają dotyczyć:
- rejestracji miejsc dostarczenia paliwa napędowego (obecnie rejestrowane są wyłącznie miejsca dostarczenia paliwa opałowego), obowiązku przekazywania przez stacje paliw stanu liczników urządzeń pomiarowych/odmierzaczy z dystrybutorów, objęcie systemem SENT każdego przewozu paliwa (analogicznie jak w przypadku paliw opałowych - również do podmiotów nieprowadzących działalności gospodarczej i bez względu na ilość paliwa w przesyłce);
- wprowadzenie obowiązku uzyskania koncesji kolejnych grup wyrobów, objęcie przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki nadzoru nad działalnością stacji zakładowych, rozlewu gazu do butli oraz rozszerzenie zakresu stosowania opłaty koncesyjnej (ciekawe, co się za tym kryje?);
- modyfikacji zasad dokonywania zwrotu podatku akcyzowego, ograniczając prawo do zwrotu podatku producentom rolnym, w stosunku do których organy podatkowe wydały ostateczną decyzję w sprawie zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym. Przewiduje się wprowadzenie rozwiązań, które umożliwią organom prowadzącym postępowanie w sprawie zwrotu podatku zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej, tj. wójtowi, burmistrzowi i prezydentowi miasta, uzyskiwanie informacji niezbędnych do weryfikacji czy organ podatkowy wydał decyzję ostateczną określającą zobowiązanie podatkowe.
Projekt ustawy ma być przyjęty przez Radę Ministrów w I kwartale 2022 r. Przynajmniej takie są plany.
Niestety ww. zmiany to nowe obowiązki przede wszystkim .... dla legalnego biznesu.
W zapowiedzi są też kolejne kary.
O ile są one w ogóle konieczne, warto byłoby je stosować z umiarem wynikającym z zasady proporcjonalności. A tak naprawdę w legalny biznesie kary te wykluczyć, bo jakże karać za błędy pisarskie, czy też oczywiste omyłki?
W końcu, może warto byłoby również objąć abolicją przewoźników? Bo obecny stan prawny niesie ryzyko dla nich niczym Miecz Damoklesa...