13 listopada ważne głosowanie w sprawie akcyzowej dyrektywy energetycznej...
17 październik 2025
W artykule, który załączam, znajdą Państwo dostęp do tekstu zmiany akcyzowej dyrektywy energetycznej, który ma być głosowany 13 listopada br. przez ministrów finansów państw członkowskich w Brukseli...
Wersja pierwotna trochę zmieniona, mniej ambitna, ale alternatywą dla ambicji jest utrata konkurencyjności (na marginesie i tak tracona stopniowo, bo jesteśmy jednak bardzo ambitni, choć zaczynamy się hamować, a może to gospodarka hamuje?)...
W obecnej wersji dyrektywy zwolnienia dla paliw lotniczych i paliw żeglugowych mają być utrzymane do 2035 r....
Pozytywne jest również to, że możliwość indeksacji stawek akcyzy na wyroby energetyczne i energię elektryczną została przesunięta na 2038 r., ale czy to powód do optymizmu, kiedy wprowadza się kolejny element zmienny do planowania biznesowego?
Tak samo, pozytywem jest to, że minimalne stawki akcyzy będę mógł już ustalić w oparciu o jeden tekst dyrektywy (pierwotnie musiałem sięgać do dwóch dyrektyw), ale nie ulega wątpliwości, że obecny system prezentowania stawek minimalnych jest dużo bardziej przejrzysty niż to co nam się teraz oferuje...
No i czy ten model trudniejszy do odczytania przez przedsiębiorców, nie wspominając o urzędnikach stojących na straży prawa, jest zgodny z tym, co mówi teraz szef największego w UE państwa?
Czy komplikowanie systemu to przejaw redukcji biurokracji, o którą apeluje kanclerz Merz?
Wersja pierwotna trochę zmieniona, mniej ambitna, ale alternatywą dla ambicji jest utrata konkurencyjności (na marginesie i tak tracona stopniowo, bo jesteśmy jednak bardzo ambitni, choć zaczynamy się hamować, a może to gospodarka hamuje?)...
W obecnej wersji dyrektywy zwolnienia dla paliw lotniczych i paliw żeglugowych mają być utrzymane do 2035 r....
Pozytywne jest również to, że możliwość indeksacji stawek akcyzy na wyroby energetyczne i energię elektryczną została przesunięta na 2038 r., ale czy to powód do optymizmu, kiedy wprowadza się kolejny element zmienny do planowania biznesowego?
Tak samo, pozytywem jest to, że minimalne stawki akcyzy będę mógł już ustalić w oparciu o jeden tekst dyrektywy (pierwotnie musiałem sięgać do dwóch dyrektyw), ale nie ulega wątpliwości, że obecny system prezentowania stawek minimalnych jest dużo bardziej przejrzysty niż to co nam się teraz oferuje...
No i czy ten model trudniejszy do odczytania przez przedsiębiorców, nie wspominając o urzędnikach stojących na straży prawa, jest zgodny z tym, co mówi teraz szef największego w UE państwa?
Czy komplikowanie systemu to przejaw redukcji biurokracji, o którą apeluje kanclerz Merz?